24 juni 2021
Najaar/Winter Preview
De zomer is begonnen! ArtEZ Press blikt alvast vooruit op het najaar door onze aankomende publicaties aan te kondigen.
Navigating Music Technology. Towards implementing a practice-based understanding, application, and integration of music technology in music-based therapeutic interventions, training, and practice
door Marijke Groothuis, Artur Jaschke & Carola Werger
Een handboek dat de verschillende mogelijkheden van muziektechnologie onderzoekt voor het werkveld en het onderwijs. Het boek zet op een praktische manier de applicatie en integratie van muziektechnologie in bij muziektherapeutische interventies en training.
Fast, Fluid, Fragmented: Art and Design in the Digital Age
door Marijke Goeting
Wat betekent het om een vormgever te zijn in het digitale tijdperk? Dit boek onderzoekt de aard en culturele effecten van media en technologieën die cruciaal zijn voor het ontwerp van visuele communicatie vandaag. Het analyseert ook hoe hedendaagse kunst en design reflecteren op, experimenteren met en voorstellen doen voor verschillende manieren om met deze technologieën en hun culturele effecten om te gaan. Door dit te contextualiseren met kunstgeschiedenis, mediatheorie en filosofie, legt dit boek bloot waar we nu mee te maken hebben: vloeiende, continu veranderende beelden, zich herhalende patronen en steeds kleinere cultuur- en identiteitsbubbels, beperkte en selectieve perspectieven door beeldherkenning, en een heden dat bestaat uit verschillende vormen en ervaringen van tijd.
No University
door Jeroen Lutters
No University verkent een onderwerp dat van groot belang is voor de toekomst van onze samenleving: de innovatie van het hoger onderwijs. Jeroen Lutters is hoogleraar Kunsteducatie als Kritische Tactiek (AeCT) aan ArtEZ University of the Arts en de bedenker van een aantal grensverleggende onderwijsontwerpen in het hoger onderwijs, zoals No School, Teachers College, Artist Educator en Create Space. Hij neemt ons mee terug naar de bron van zijn pedagogische filosofie over het hoger onderwijs: de Vrije Universiteit van Bernard Lievegoed, opgericht in 1971. Hij laat zien hoe 50 jaar na de start van deze alternatieve vorm van hoger onderwijs, dit concept nog steeds een belangrijke leidraad voor hem is bij het creëren van een niet-reductionistische, gededisciplineerde, meerlagige vorm van hoger onderwijs. No University: een echt academisch ideaal, gebaseerd op een traditie van wat Joseph Beuys ooit ‘de wetenschap van vrijheid’ noemde. Dit boek over No University is een must voor iedereen die vraagtekens zet bij de hedendaagse structuur van het hoger onderwijs en op zoek is naar een veerkrachtiger, rechtvaardiger en duurzame toekomstige samenleving, met name door de kunsten en geesteswetenschappen te herpositioneren.
Op ons online platform APRIA worden dit najaar ook interessante bijdragen gepubliceerd, zoals:
APRIA open call: Redefining Oikos
De APRIA platform Open Call 2020 was getiteld Redefining Oikos. Waar voelen we ons thuis? Deze oproep voor bijdragen aan de ArtEZ-gemeenschap en daarbuiten is rechtstreeks beïnvloed door de COVID-19-pandemie, waarbij we keer op keer zijn aangespoord om ‘veilig te blijven en thuis te blijven’. Al snel werd duidelijk dat thuis een zeer complex begrip is en zeker niet geassocieerd kan worden met veiligheid voor iedereen. Er werden door de Adviesraad zeven bijdragen van studenten en medewerkers van ArtEZ geselecteerd, een verscheidenheid aan artistiek onderzoek in vorm en inhoud. De onderzoekers verdiepen zich in de complexe betekenis van oikos, herijken concepten van thuis en de spanning tussen veilige en schadelijke ruimtes in tijden van crisis. De resultaten van deze Open Call zijn vanaf donderdag 2 september 2021 op APRIA te vinden.
APRIA journal: Urgent Publishing
Dit issue onderzoekt de ethiek en tactieken van een Urgent Publishing praktijk. Urgent publishing richt zich niet op het boek als product, maar op zijn gesitueerdheid en het proces van publiceren. Hoe kunnen ontwerpers, ontwikkelaars, kunstenaars, schrijvers en uitgevers ingrijpen in het publieke debat en desinformatie op een zinvolle en relevante manier tegengaan? Wat zijn nieuwe publicatiestrategieën voor ons huidige medialandschap?
Met bijdragen van: Labor Neunzehn, Florian Cramer, Miriam Rasch, Paul Soulellis, Nishant Shah