Jorn Konijn is architectuur curator en -schrijver uit Amsterdam. Hij is directeur van het Van Eesteren Museum in Amsterdam Nieuw-West. Konijn was eerder hoofdprogrammeur van de Dutch Design Week en internationaal curator van verschillende architectuur en design biennales in China, India en Brazilië. Daarnaast geeft hij les aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Bij ArtEZ Press gaf hij verschillende boeken uit; Composing the new Carpet (2018) en Designing for Precarious Citizens (2020).
Gaby Allard was van 2006 tot 2019 directeur van de Academie voor Theater en Dans van ArtEZ. Ze volgde een opleiding tot klassiek danseres aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en werkte vervolgens vijftien seizoenen bij Dance Works Rotterdam, waar ze verschillende functies vervulde. Na haar danscarrière werd ze coördinator van het Masters of Art programma choreografie bij Codarts Rotterdam. Allard heeft ruime ervaring met dansonderzoek en was hoofdonderzoeker van verschillende projecten. Sinds september 2019 is zij bestuurslid van ROC Amsterdam Flevoland, met de nadruk op onderwijsontwikkeling en innovatie. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde ze Unpacking Performativity (2016) en Inventing Futures (2013).
Mieke Bal is een cultuurtheoreticus, criticus en videokunstenaar die bekend staat om haar werk op het gebied van beeldende kunst, literatuur en cultuurtheorie. Ze heeft veel geschreven over narratieve theorie, feministische theorie en semiotiek. De interdisciplinaire aanpak van Bal heeft belangrijke bijdragen geleverd op het gebied van de kunstgeschiedenis, literatuur en culturele studies. Van 2005 tot 2011 werkte zij bij de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.
En is gevestigd aan de Amsterdamse School voor Culturele Analyse (ASCA), Universiteit van Amsterdam.
In 2020 publiceerde ze Kunst uit Noodzaak bij ArtEZ Press.
Gert Biesta is hoogleraar van Openbaar Onderwijs bij het Centre for Public Education and Pedagogy, Maynooth University, Ierland, en hoogleraar Onderwijstheorie en Pedagogiek aan de Moray House School of Education and Sport, Universiteit van Edinburgh, VK. Vanaf januari 2023 begon hij voor een termijn van vier jaar als lid van de Onderwijsraad, het adviesorgaan van de Nederlandse regering en het parlement over onderwijszaken. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde hij in 2021 Door kunst onderwezen willen worden.
Jeroen Boomgaard is kunsthistoricus en kunstcriticus en woont en werkt in Amsterdam. Momenteel is hij hoogleraar Kunst en Publieke Ruimte aan de Gerrit Rietveld Academie en hoofd van de Master Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam. Boomgaard geeft ook leiding aan de lectoraat Kunst en Publieke Ruimte, een samenwerkingsverband tussen de Gerrit Rietveld Academie, het Sandberg Instituut, de Universiteit van Amsterdam en het Virtueel Museum Zuidas (of VMZ), dat onderzoek en theoretische reflectie op de rol van kunst en design in het publieke domein. Hij schrijft regelmatig artikelen over kunst en de publieke ruimte voor publicaties als Open.Cahier over kunst en het publieke domein. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij Een vierkantje laten lachen (2012) en werkte hij mee aan The Stad als bloemlezing (2023).
Marc Boumeester is onderzoeker, docent en beoefenaar op het gebied van mediakunst en design. Zijn werk richt zich op de kruispunten van media, technologie en de samenleving en onderzoekt hoe digitale hulpmiddelen kunnen worden gebruikt om betekenisvolle ervaringen te creëren. Boumeester is ook betrokken bij het onderwijs, waar hij studenten lesgeeft en begeleidt in mediaontwerp en aanverwante vakgebieden. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij The Desire of the Medium (2017).
Derrick is een onderzoeker op het gebied van dans- en performancewetenschap, gespecialiseerd in cognitieve psychologie en menselijk motorisch gedrag. Hij heeft een PhD in Cognitieve Psychologie van de Radboud Universiteit (Nederland) en een M.Sc. in Dance Science van de University of Wolverhampton (V.K.).
Derrick heeft belangrijke academische rollen vervuld, waaronder co-programmamanager en wetenschappelijk coördinator voor de Master of Advanced Studies in Dance Science aan de Universiteit van Bern (2014-2023). Hij heeft meer dan 60 masterscripties begeleid en meer dan 30 peer-reviewed artikelen gepubliceerd. Als voormalig voorzitter van de Research Committee van de International Association for Dance Medicine & Science (IADMS), leidt hij nu de Intersectionality Taskforce.
Met 35 jaar professionele danservaring heeft Derrick gedanst bij gezelschappen zoals Peridance, Ballet Manhattan en de Mark Morris Dance Group. Hij heeft uitgebreid lesgegeven in Europa, onder andere bij het Finnish National Ballet en Les Ballets de Monte-Carlo. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij Ballet, why and how? (2014)
Daniëlle Bruggeman is cultuurtheoreticus en lector Mode aan ArtEZ University of the Arts, Arnhem. Ze geeft les aan de M.A. Critical Fashion Practices bij ArtEZ. Bruggeman is gepromoveerd in Culturele Studies, dat deel uitmaakte van het eerste grootschalige interdisciplinaire onderzoeksproject over mode in Nederland, ‘Dutch Fashion Identity in a Globalized World’ (2010-2014) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze was gastdocent aan Parsons New School for Design (NYC) en aan het London College of Fashion. Ze heeft gepubliceerd over onderwerpen als de fluïde, performatieve en belichaamde dimensies van identiteit, (Nederlandse) modefotografie en mode als een nieuwe materialistische esthetiek. Haar publicatie Dissolving the Ego of Fashion: Engaging with Human Matters (ArtEZ Press, 2018) presenteert de belangrijkste onderzoeksthema’s van het lectoraat Mode.
David Chipperfield studeerde architectuur aan de Kingston School of Art en de Architectural Association School of Architecture in Londen. Hij werkte voor Douglas Stephen, Richard Rogers en Norman Foster voordat hij in 1985 zijn eigen praktijk oprichtte en een ontwerpmethodologie ontwikkelde die nu wordt gebruikt in vijf kantoren in Londen, Berlijn, Milaan, Shanghai en Santiago de Compostela. David Chipperfield is lid van het Royal Institute of British Architects en erelid van zowel het American Institute of Architects als de Bund Deutscher Architekten. In 2016 maakte hij samen met Bernard Colenbrander & Christian Rapp het boek The Embedded Nomad bij ArtEZ Press.
Joep Christenhusz (1983) studeerde musicologie aan de Universiteit Utrecht en muziektheorie en compositie aan het Conservatorium van Antwerpen. Hij doceerde een aantal jaren muziekgeschiedenis en -analyse aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en is nog steeds lid van het lectoraat Theorie in de Kunsten. Als muziekjournalist schrijft Joep over muziek voor NRC Handelsblad en voor De Groene Amsterdammer.
In 2016 publiceerde ArtEZ Press zijn essaybundel Componisten van Babel over het werk van tien Nederlandse en Belgische componisten van zijn eigen generatie.
Edward Clydesdale Thomson (1982) is een Schots/Deense kunstenaar gevestigd in Rotterdam, Nederland. Zijn praktijk richt zich op hedendaagse tijdsconflicten door de ruimte en omstandigheden van zijn artistieke productie langs tijdslijnen te heroverwegen en opnieuw vorm te geven. Zijn werk gaat vaak over de plaatsen en objecten in de marge – fysiek, sociaal of symbolisch – van buiten en binnen, van wilde en getemde landschappen, van decoratie of functie. Of dat nu een stof met een patroon is, een zonwering, een poort, een waslijn, een tuin of een identiteitsgevoel. Hij heeft geëxposeerd in het Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, het Irish Museum of Modern Art, Dublin en het Malmo Konstmuseum, Malmö. Samen met Priscilla Fernandes is hij afdelingshoofd van de Bachelor of Fine Arts BEAR (Base for Experiment Art and Research) bij ArtEZ, Arnhem.
In samenwerking met ArtEZ Press en BEAR Fine Art ArtEZ Arnhem publiceerde hij We Contain Multitudes (2023).
Leonardo Dellanoce is een kunsthistoricus en curator. Hij is een kunsthistoricus die de technologische realiteit onderzoekt met behulp van kunst en design als navigatiemiddelen. Samenwerking vormt de kern van zijn praktijk, omdat hij samenwerkt met kunstenaars, ruimtelijk ontwerpers en theoretici aan uiteenlopende projecten. Hij was redacteur van Verticale Atlas (2022) en leidde het onderzoeksproject mede.
Annette Duburg volgde haar modeopleiding aan de Vogue Studio in Amsterdam en Esmod in Parijs, waar ze boetseerwerk en modetekenen volgde. Ze was freelance modeontwerper voor verschillende merken en bedrijven. Door de jaren heen is ze docent geweest op een aantal modescholen. Ze heeft meegeschreven aan Moulage: Kunst en vakmanschap in modevormgeving (2017). Er zijn nog maar een beperkt aantal mensen die de kunst van het draperen nog kunnen aanleren, wat deze handleiding beslist onmisbaar maakt. Moulage is nu in de 5e editie.
Priscila Fernandes (1981, Portugal) is beeldend kunstenaar en docent en woont en werkt in Nederland. Samen met Edward Clydesdale Thomson is zij afdelingshoofd van de Bachelor of Fine Arts BEAR (Base for Experiment Art and Research) bij ArtEZ, Arnhem.
Het werk van Priscila Fernandes – installaties, schilderkunst, fotografie, boeken – is geworteld in een lopend onderzoek naar onderwijs, spel en de dialectiek van werk en vrije tijd. Via een speculatieve en fictieve benadering roept haar werk concrete vragen op over het idee van individuele en collectieve vrijheid, vooral in de context van de wijdverbreide onzekerheid van werk in onze samenleving.
In samenwerking met ArtEZ Press en BEAR Fine Art ArtEZ Arnhem publiceerde zij We Contain Multitudes (2023).
Maya Indira Ganesh is een onderzoeker, schrijver en activist die werkt op het snijvlak van technologie, samenleving en ethiek. Haar werk onderzoekt de sociale en ethische implicaties van kunstmatige intelligentie, big data en digitale technologieën. Ganesh is betrokken bij verschillende internationale initiatieven die de uitdagingen en kansen van opkomende technologieën aanpakken. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde ze AUTO-CORRECT AI Failures, Ethics, and the Future of the Driverless Car.
Avi Gilboa behaalde zijn BA in psychologie en muziek aan de Bar-Ilan University, Israël en vervolgens zijn diploma in muziektherapie en zijn doctoraat in cognitieve psychologie. Hij is sinds 2001 muziektherapeut in verschillende settings en met verschillende klinische populaties. Hij is universitair hoofddocent en hoofd van het programma Muziektherapie aan de Bar-Ilan University. Hij begeleidt veel promovendi muziektherapie en is begeleider van studenten en afstudeerders muziektherapie. Hij was mede-redacteur van Breaking Strings: Explorations of Mistakes in Music Therapy (2022).
Marijke Goeting studeerde Grafische Vormgeving aan ArtEZ. Ze studeerde cum laude af voor haar master Art and Visual Culture aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Goeting doceert design en mediatheorie aan studenten Graphic Design en Design Art Technology aan ArtEZ. Ze promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift Fast, Fluid, Fragmented: Art and Design in the Digital Age (2021).
Marijke Groothuis is universitair hoofddocent bij ArtEZ, Enschede. Ze werkt ook in het speciaal onderwijs, waar ze muziektherapie en muziekonderwijs geeft aan kinderen van 4-18 jaar met lichamelijke en geestelijke handicaps en chronische ziekten. Groothuis is co-auteur van Navigating Music Technology (2022).
Laurien Hakvoort promoveerde in de Gedragswetenschappen aan Tilburg University. Ze is muziektherapeut sinds 1994 en heeft 17 jaar als muziektherapeut in de forensische psychiatrie gewerkt en heeft momenteel een eigen praktijk, Muzis.net. Ze is docent muziektherapie in de bachelor- en (pre-) masteropleidingen van ArtEZ Enschede en freelance onderzoeker. Ze heeft Cognitive Behavorial Music Therapy in Forensic Psychiatry (2014) geschreven en was co-redacteur van Breaking Strings: Explorations of Mistakes in Music Therapy (2022).
Artur Jaschke is hoogleraar music-based therapies and interventions bij de afdeling Muziektherapie van ArtEZ Enschede. Jaschke is co-auteur van Navigating Music Technology (2022).
Charles Jencks was een gerenommeerd cultuurtheoreticus, landschapsontwerper, architectuurhistoricus en medeoprichter van de Maggie’s Cancer Care Centres. Jencks studeerde eerst Engelse literatuur aan de Harvard University en behaalde later in 1965 een masterdiploma in architectuur aan de Graduate School of Design. Hij heeft ook een doctoraat in architectuurgeschiedenis aan University College London. In 2012 publiceerde hij Can Architecture Affect your Health bij ArtEZ Press.
Dr. Narayan Khandekar is een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van behoud en kleur. Khandekar is directeur van het Straus Center for Conservation and Technical Studies, directeur van het Center for the Technical Study of Modern Art en hoofd van het Analytical Laboratory van de Harvard Art Museums. Zijn interesses liggen bij de technische studie van schilderijen en schildermaterialen. Hij heeft ruim zestig publicaties op zijn naam staan. In 2017 publiceerde hij samen met ArtEZ Press het boek Collecting Colour.
Jan-Richard Kikkert is een architect en docent die bekend staat om zijn werk op het gebied van architectonisch ontwerp en theorie. Hij heeft bijgedragen aan verschillende projecten die innovatieve ontwerpoplossingen en duurzame architectuur verkennen. Kikkert houdt zich ook bezig met lesgeven, waar hij zijn kennis deelt met studenten op het gebied van architectuur.Bij ArtEZ Press publiceerde hij Lautner A-Z: An Exploration of the Complete Built Works (2018).
Klaas Kuitenbrouwer is senior onderzoeker bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam en geeft theorielessen aan de Gerrit Rietveld en andere academies.
Sinds eind jaren negentig werkt hij op het snijvlak van kunst, design, technologie en ecologie. Hij onderzoekt, cureert en geeft lezingen over thema’s op de raakpunten van deze vakgebieden. Begin jaren 2000 zette hij de Mediamatic-onderzoeksworkshops op over de culturele betekenis van nieuwe digitale technologieën. Hij was co-curator van de Transnatural festivals (2010 – 2013) en werkte op het gebied van cultuurbeleid van digitale cultuur bij Virtueel Platform (2009 – 2013).
Een consistent element in zijn werk is de kruising van verschillende kennispraktijken: technologisch, artistiek, juridisch, organisatorisch, wetenschappelijk en meer dan menselijk. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij Vertical Atlas (2022).
Het werk van Serena Lee komt voort uit een fascinatie voor polyfonie als een manier om in kaart te brengen hoe dingen samenkomen en uiteenvallen. Ze speelt met beweging, taal, film, stem en ruimte om de continuïteit van de belichaamde kennis te begrijpen door middel van esthetische, martial en sonische praktijken. Serena is promovendus aan de Akademie der bildenden künste Wien (AT) en heeft een Associate Diploma in Piano Performance van het Koninklijk Conservatorium voor Muziek (CA). Serena is geboren en getogen in Tkaronto/Toronto en is momenteel gevestigd in Wenen, waar ze dicht bij huis en internationaal werkt.
In samenwerking met ArtEZ Press en BEAR Fine Art ArtEZ Arnhem publiceerde zij We Contain Multitudes (2023).
Jeroen Lutters is lector Art education as Critical Tactics (AeCT) aan ArtEZ. Lutters promoveerde op Art Based Learning (ABL) als methode bij kunst- en cultuuranalist Mieke Bal. Hij nam deel aan de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA). Hij is de auteur van (o.a.): Studies in Art-Based Learning (2019), No University. A Creative Turn in Higher Education (2020).
Marga van Mechelen is een kunsthistorica en academica met een focus op hedendaagse kunst en theorie. Ze heeft uitgebreid geschreven over moderne kunststromingen, met name in relatie tot conceptuele kunst en de impact ervan op de samenleving. Van Mechelens wetenschappelijke werk wordt gerespecteerd om zijn diepgang en inzicht in de verbanden tussen kunst, cultuur en politiek. Samen met ArtEZ Press publiceerde ze Art at Large: Through Performance and Installation Art (2013).
Anushka Nair is performancekunstenaar, facilitator en schrijver. Haar werk onderzoekt het snijvlak van nieuw materialisme, fenomenologie, ecologie en feminisme. Met behulp van objecten variërend van rode bieten tot alledaagse voorwerpen, brengt ze de onderlinge verbondenheid van het zelf en de wereld tot uitdrukking. Ze onderzoekt sensuele relaties, alledaagse arbeid en de veelheid aan identiteiten in samenwerking met meer dan menselijke entiteiten. Door middel van zorg, inclusiviteit en diepe intimiteit onderzoekt ze de materiële, politieke, sociaal-culturele en symbolische aspecten van materie om keuzevrijheid, affect en transformatie te onderzoeken.
Anushka studeerde cum laude af met een M.A. in Home of Performance Practices aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, Nederland. Ze komt oorspronkelijk uit India en is momenteel gevestigd in Nederland. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde als onderdeel van de ArtEZ Press Essay Issues Roo(u)ting (2024).
Nanjala Nyabola is een Keniaanse schrijver, politiek analist en activist die bekend staat om haar werk over kwesties die verband houden met politiek, migratie en technologie in Afrika. Ze is de auteur van verschillende tot nadenken stemmende essays en boeken die de kruispunten van macht, technologie en mensenrechten onderzoeken. Nyabola is een prominente stem in hedendaagse discussies over de Afrikaanse politiek en mondiale rechtvaardigheid. Samen met ArtEZ Press publiceerde ze Vertical Atlas (2022).
Mariken Overdijk is beeldend kunstenaar, mimespeler en werkt als kunstenaar en docent aan de Gerrit Rietveld Academy. Vanuit haar expertise als kunstenaar en onderzoeker schreef zij The City as Anthology. Een boek waarin duidelijk wordt dat een kunstwerk niet eenmalig is maar een mogelijkheid creëert hoe minimaal ook, levens te veranderen. Mariken Overdijk studeerde af aan de ArtEZ Master Home of Performance Practices. Ze is coordinator and docent bij de afdeling audiovisueel aan de Gerrit Rietveld Academie.
In samenwerking met de het professorship LAPS van de Gerrit Rietveld Academy en ArtEZ Press publiceerde ze The City as Anthology (2023).
Monique Peperkamp is promovenda aan de Amsterdam School for Cultural Analysis. Ze heeft een achtergrond als beeldend kunstenaar, opgeleid aan de Rietveld Academie, en als kunsthistoricus aan de Universiteit van Amsterdam. Peperkamp heeft meer dan tien jaar ervaring als coach, docent en docent kunsttheorie. Binnenkort verschijnt haar essay in de ArtEZ Press essayserie. Haar werk richt zich op de intersecties tussen kunst, cultuur en theorie.
Silvia Perea is architect (M.Arch), Ph.D., en curator van de Architecture and Design Collection bij het AD&A Museum van de Universiteit van Californië, Santa Barbara. Ze heeft een doctoraat in de architectuur met onderscheiding behaald aan de Polytechnische Universiteit van Madrid (UPM) en een certificaat in Museum Studies van de Harvard University. Gedurende haar carrière heeft Dr. Perea onderwijs en publicaties gecombineerd met het organiseren van tentoonstellingen. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde ze From Within: The Architecture of Helena Arahuete.(2023)
Annouk Post is een creatieve professional, bekend om haar werk in design en mode. Ze is betrokken bij projecten die intersecteren met duurzaamheid en verkent vaak de rol van mode bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Posts werk kenmerkt zich door een toewijding om creativiteit te gebruiken als instrument voor positieve verandering. Samen met ArtEZ Press publiceerde ze Ontdekkingsreis naar een duurzame wereld (2016).
Tycho Saariste is een architect en ontwerper die bekend staat om zijn werk op het gebied van zowel praktische architectuur als theoretische verkenning. Zijn projecten combineren vaak traditionele architectonische praktijken met moderne ontwerptechnieken, waarbij de nadruk ligt op het creëren van ruimtes die het menselijk leven verbeteren. Hij is gespecialiseerd in complexe utiliteitsbouwprojecten met een focus op de zorg. Saariste houdt zich ook bezig met academisch werk en draagt bij aan het discours over architectuur en design. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij het boek Lautner A-Z: An Exploration of the Complete Built Works (2018).
Karin Schacknat studeerde modevormgeving aan ArtEZ Arnhem en Nederlandse taal- en letterkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Ze werkte jarenlang als docente vaktheorie en vakgeschiedenis bij Fashion Design aan ArtEZ. Nu is ze zelfstandig publiciste, met een focus op mode, kleedgedrag en tuincultuur. Daarnaast is ze redactrice bij het tijdschrift Onze Eigen Tuin. Ook geeft ze soms lezingen, onder meer aan de Fachhochschule Düsseldorf en de Design Academy Eindhoven. Karin woont en werkt in Arnhem, waar ze haar passies voor mode, taal en tuinen samenbrengt in haar veelzijdige carrière.Ze publiceerde In and Out of Fashion (2028) bij ArtEZ Press en werkte mee aan verschillende publicaties die bij ArtEZ Press zijn uitgeven zoals: Fong Leng (2010), Moulage (2008), Mode en Verbeelding (2009), Beyond Green (2008), Mode en Accessoires (2007).
Dr. Nishant Shah is een feminist, humanist en technoloog die in digitale culturen werkt. Hij neemt verschillende rollen aan als academicus, onderzoeker, opvoeder en annotator, geïnteresseerd in het vertalen van onderzoek voor het publieke discours en wordt geïnformeerd door het publieke discours om zijn onderzoek te oriënteren.
Hij is professor Global Media en directeur van de Digital Narratives Studio aan de Chinese Universiteit van Hong Kong, School of Communication and Journalism (Hong Kong),
Faculteitsmedewerker bij het Berkman-Klein Center for Internet & Society, Harvard University (VS) Knowledge Partner to Point of View (Mumbai) en de Digital Asia Hub (Hong Kong/Singapore).
Zijn werk bevindt zich op het snijvlak van lichaam, identiteit, digitale technologieën, digitaal bestuur, artistieke praktijk en activisme. Zijn huidige interesse ligt in het doordenken van vragen over digitale narratieve praktijken om inclusieve, diverse, veerkrachtige en rechtvaardige samenlevingen op te bouwen.
Met ArtEZ Press (mede) publiceerde hij Small Books for Big Platforms (2022)en Formulating Fake Futures (2023).
Peter Sonderen is (lector) van Theorie in de Kunsten aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Sonderen promoveerde in 2000 in kunstgeschiedenis en esthetiek aan de Universiteit van Amsterdam met zijn onderzoek naar de oorsprong van het idee van moderne kunst. Zijn huidige onderzoek concentreert zich rond de basisprincipes van artistiek onderzoek, de theorieën over het maken (in de kunst), performativiteit in de kunst en tenslotte de kwestie van het materialisme in de kunst. Hij ontwikkelde het ArtEZ Honours LAB theorie en onderzoek voor bachelor studenten en is tevens hoofd van het programma. In 2012 was hij redacteur van Denken in kunst (Leiden University Press, 2012), in 2014 was hij redacteur van The Non-Urban Garden, AFDH Uitgevers, in 2016 was hij redacteur van Unpacking Performativity (ArtEZ Press). In 2019 was hij redacteur van en droeg hij bij aan The Entanglement of Theory en Practices in the Arts (ArtEZ Press).
Arthur Steiner is een kunsthistoricus die werkt op het kruispunt van hedendaagse kunst, technologie en sociale rechtvaardigheid. Door zijn werk heeft Arthur geholpen bij het opzetten van verschillende creatieve knooppunten in oude medina’s en industriële zones langs de routes die Azië en Afrika met elkaar verbinden. Momenteel geeft hij leiding aan het Hivos R.O.O.M. programma dat makers van inhoud op het Afrikaanse continent en Digital Earth ondersteunt, een initiatief voor sociale rechtvaardigheid met als doel een menselijker digitale toekomst voor te stellen. Hij is redacteur van de publicatie: Vertical Atlas (2022) in samenwerking met ArtEZ Press en initiatiefnemer van het ‘Force of Art programma’ met het Prins Claus Fonds.
José Teunissen is opleidingsmanager van het Amsterdam Fashion Institute bij Amsterdam University of Applied Siences. Ze is een gasthoogleraar van Fashion Theory and Research bij ArtEZ en werkt als onafhankelijk modecurator. Teunissen was in 2002 bij ArtEZ een van de eerste hoogleraren in Nederland die onderzoek deed en theorie ontwikkelde op het gebied van mode. Teunissen is co-redacteur van vele boeken, waaronder drie boeken in samenwerking met ArtEZ Press: Fashion and Imagination (2009), Fashion Odyssey (2013), Everything but Clothes (2015) en Koos van den Akker (2016)
Rixt van der Tol is al 35 jaar docent aan ArtEZ, een van de meest gerenommeerde modescholen van Europa. Ze heeft meegeschreven aan Moulage: Kunst en vakmanschap in modevormgeving (2017). Er zijn nog maar een beperkt aantal mensen die de kunst van het draperen nog kunnen aanleren, wat deze handleiding beslist onmisbaar maakt. Moulage is nu in de 5e editie.
Merlijn Twaalfhoven is een Nederlandse componist en kunstenaar, bekend om het creëren van meeslepende, participatieve ervaringen die muziek, kunst en sociale betrokkenheid combineren. Zijn projecten omvatten vaak grote groepen mensen en onconventionele omgevingen, met als doel culturele grenzen te overbruggen en collectieve creativiteit te inspireren. Twaalfhovens werk is diep geworteld in het idee om mensen via de kunsten met elkaar te verbinden. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij Kunst in de wereld (2009).
Dr. Jeroen van den Eijnde is opgeleid als productontwerper aan ArtEZ University of the Arts en als designhistoricus aan de Universiteit Leiden. Hij is gepromoveerd op theorie en ideologie in het Nederlandse ontwerponderwijs. Hij heeft artikelen en boeken gepubliceerd over de historische en actuele aspecten van ontwerponderwijs. Sinds 2016 is hij verantwoordelijk voor het lectoraat Productontwerp & Interieurarchitectuur bij ArtEZ. In samenwerking met het ArtEZ Fashion Lectoraat leidt hij het expertisecentrum ArtEZ Future Makers, dat ontwerp gedreven innovatie- en onderzoeksprojecten initieert die bijdragen aan een duurzame samenleving. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij Escape (2016), De Vijf Pijlers van Design (2018) en Designing for Precarious Citizens (2020).
Hanka van der Voet werkt als onderzoeker, schrijver, uitgever en docent op het gebied van mode. Haar voornaamste focus ligt op modemedia en modetaal, en de daarbij betrokken machtsstructuren. Van der Voet is hoofddocent M.A. Modestrategie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem, en onderzoeker bij het ArtEZ Lectoraat Mode.
Hanka werkt al jaren samen met Artez Press en is (co)auteur van Mode en Verbeelding (2009), Spijkers en Spijkers (2011), A Fashion Odyssey (2013), Piet Paris (2013), Mode Design Hotel Modez Arnhem ( 2013), Koos van den Akker (2016), Dissolving the Ego of Fashion (2018).
Pauline van Dongen is een Nederlandse modeontwerpster gespecialiseerd in slimme textiel en slimme kleding. Als maker geïntrigeerd door het idee van interactiviteit in de mode, onderzoekt ze het menselijk lichaam in relatie tot zijn omgeving. Ze is gefascineerd door concepten van verandering, beweging, energie en perceptie, omdat ze gelooft dat de toekomst van mode ligt in het uitgangspunt dat deze dynamisch en veranderend is.
Ze richtte haar ontwerpstudio op in 2010, die sindsdien internationale erkenning heeft gekregen en consequent betrokken is bij een breed scala aan projecten die verschillende disciplines, locaties en samenwerkingspartners omvatten. Ondergedompeld in het dynamische kruispunt van mode en technologie, is de studio toegewijd aan collaboratief, interdisciplinair werk dat het mogelijk maakt dat innovatie en experiment de vorm aannemen van een echt draagbaar en wenselijk product en een tastbare ervaring. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde ze haar boek A Designer’s Material-Aesthetics Reflections on Fashion and Technology (2019).
Ineke van Doorn is een Nederlandse zangeres, componist en docent bij b.v. ArtEZ School of Fine and Performing Arts, gespecialiseerd in jazz en improvisatiemuziek. Ze heeft een rijke carrière als performer en heeft bijgedragen aan talloze opnames en educatief materiaal. Van Doorn staat ook bekend om haar inspanningen op het gebied van muziekeducatie, waar ze haar expertise deelt met de volgende generatie muzikanten. Samen met ArtEZ Press publiceerde ze Singing from the Inside Out (2016)
Eef Veldkamp (1993) is kunstenaar, onderzoeker en docent aan ArtEZ University of the Arts. In zijn werk onderzoekt hij de systemen en structuren die het leven dicteren.
Bij ArtEZ onderzoekt hij vragen rond geëngageerde praktijken. Door artistieke en filosofische onderzoeksmethoden met elkaar te vermengen, brengt hij subversieve tekstuele interventies tot stand die als uitgangspunt dienen voor zijn artistieke praktijk, waarin hij wat hij ‘counter-systems’ noemt ontwikkelt. Dit zijn organisaties die zijn opgericht om een specifiek knelpunt in de samenleving aan te pakken, en wel via een veelheid aan vormen die hij ‘art on batteries’ noemt.
Tussen 2018-2020 rondde hij een onderzoeksproject af dat resulteerde in een serie van dertien essays genaamd Notes towards engaged arts (2020-2021) voor het Lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT), uitgegeven door ArtEZ Press (2023).
Carola Werger is muziektherapeut, muziekpedagoog, hoofddocent en hoofd van de opleiding Muziektherapie aan ArtEZ in Enschede. Met een aanvullende master Learning and Innovation (MLI) ligt haar voornaamste interesse bij het vernieuwen van curriculaire onderwijsconcepten. Werger is co-auteur van Navigating Music Technology (2022).
Mi You is curator en professor Kunst en Economie aan de Universiteit van Kassel / documenta Institut. Haar academische interesses liggen op het gebied van nieuw en historisch materialisme. performancefilosofie en de geschiedenis, politieke theorie en filosofie van Eurazië. Ze leidt ook onderzoek naar alternatieve waardesystemen, de sociale waarde van kunst en ideologische hergroeperingen in kunst en cultuur. Eerder was ze onderzoeksmedewerker aan de Academie voor Mediakunsten Keulen (2014-2021), waar ze Zijderoutes onderzocht als figuratie voor antinationalistische, gedecentraliseerde en nomadische beelden.Samen met ArtEZ Press publiceerde ze Vertical Atlas (2022).
Onno Zijlstra is filosoof en voormalig docent filosofie aan ArtEZ in Zwolle. Hij heeft gepubliceerd over kunst, perceptie en esthetiek, waaronder Wat doet die rode vlek daar linksboven?, Inleiding in de esthetica (2007) en Verbeelding. Over waarneming en kunst (2020) and Kunst en de zin van het bestaan (2022).