Jorn Konijn is architectuur curator en -schrijver uit Amsterdam. Hij is directeur van het Van Eesteren Museum in Amsterdam Nieuw-West. Konijn was eerder hoofdprogrammeur van de Dutch Design Week en internationaal curator van verschillende architectuur en design biennales in China, India en Brazilië. Daarnaast geeft hij les aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Bij ArtEZ Press gaf hij verschillende boeken uit; Composing the new Carpet (2018) en Designing for Precarious Citizens (2020).
Gaby Allard was the director of the Academy of Theatre and Dance at ArtEZ from 2006 until 2019. She trained as a classical dancer at the Royal Conservatory in The Hague and subsequently worked for fifteen seasons at Dance Works Rotterdam, where she held various positions. After her dance career, she became the coordinator of the Masters of Art program in choreography at Codarts Rotterdam. Allard has extensive experience in dance research and was the lead researcher for various projects. Since September 2019, she has been a member of the board of ROC Amsterdam Flevoland, focusing on educational development and innovation. In collaboration with ArtEZ Press she published Unpacking Performativity (2016) and Inventing Futures (2013).
Gert Biesta is hoogleraar van Openbaar Onderwijs bij het Centre for Public Education and Pedagogy, Maynooth University, Ierland, en hoogleraar Onderwijstheorie en Pedagogiek aan de Moray House School of Education and Sport, Universiteit van Edinburgh, VK. Vanaf januari 2023 begon hij voor een termijn van vier jaar als lid van de Onderwijsraad, het adviesorgaan van de Nederlandse regering en het parlement over onderwijszaken. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde hij in 2021 Door kunst onderwezen willen worden.
Daniëlle Bruggeman is cultuurtheoreticus en lector Mode aan ArtEZ University of the Arts, Arnhem. Ze geeft les aan de M.A. Critical Fashion Practices bij ArtEZ. Bruggeman is gepromoveerd in Culturele Studies, dat deel uitmaakte van het eerste grootschalige interdisciplinaire onderzoeksproject over mode in Nederland, ‘Dutch Fashion Identity in a Globalized World’ (2010-2014) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze was gastdocent aan Parsons New School for Design (NYC) en aan het London College of Fashion. Ze heeft gepubliceerd over onderwerpen als de fluïde, performatieve en belichaamde dimensies van identiteit, (Nederlandse) modefotografie en mode als een nieuwe materialistische esthetiek. Haar publicatie Dissolving the Ego of Fashion: Engaging with Human Matters (ArtEZ Press, 2018) presenteert de belangrijkste onderzoeksthema’s van het lectoraat Mode.
David Chipperfield studeerde architectuur aan de Kingston School of Art en de Architectural Association School of Architecture in Londen. Hij werkte voor Douglas Stephen, Richard Rogers en Norman Foster voordat hij in 1985 zijn eigen praktijk oprichtte en een ontwerpmethodologie ontwikkelde die nu wordt gebruikt in vijf kantoren in Londen, Berlijn, Milaan, Shanghai en Santiago de Compostela. David Chipperfield is lid van het Royal Institute of British Architects en erelid van zowel het American Institute of Architects als de Bund Deutscher Architekten. In 2016 maakte hij samen met Bernard Colenbrander & Christian Rapp het boek The Embedded Nomad bij ArtEZ Press.
Joep Christenhusz (1983) studeerde musicologie aan de Universiteit Utrecht en muziektheorie en compositie aan het Conservatorium van Antwerpen. Hij doceerde een aantal jaren muziekgeschiedenis en -analyse aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en is nog steeds lid van het lectoraat Theorie in de Kunsten. Als muziekjournalist schrijft Joep over muziek voor NRC Handelsblad en voor De Groene Amsterdammer.
In 2016 publiceerde ArtEZ Press zijn essaybundel Componisten van Babel over het werk van tien Nederlandse en Belgische componisten van zijn eigen generatie.
Edward Clydesdale Thomson (1982) is een Schots/Deense kunstenaar gevestigd in Rotterdam, Nederland. Zijn praktijk richt zich op hedendaagse tijdsconflicten door de ruimte en omstandigheden van zijn artistieke productie langs tijdslijnen te heroverwegen en opnieuw vorm te geven. Zijn werk gaat vaak over de plaatsen en objecten in de marge – fysiek, sociaal of symbolisch – van buiten en binnen, van wilde en getemde landschappen, van decoratie of functie. Of dat nu een stof met een patroon is, een zonwering, een poort, een waslijn, een tuin of een identiteitsgevoel. Hij heeft geëxposeerd in het Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, het Irish Museum of Modern Art, Dublin en het Malmo Konstmuseum, Malmö. Samen met Priscilla Fernandes is hij afdelingshoofd van de Bachelor of Fine Arts BEAR (Base for Experiment Art and Research) bij ArtEZ, Arnhem.
In samenwerking met ArtEZ Press en BEAR Fine Art ArtEZ Arnhem publiceerde hij We Contain Multitudes (2023).
Annette Duburg volgde haar modeopleiding aan de Vogue Studio in Amsterdam en Esmod in Parijs, waar ze boetseerwerk en modetekenen volgde. Ze was freelance modeontwerper voor verschillende merken en bedrijven. Door de jaren heen is ze docent geweest op een aantal modescholen. Ze heeft meegeschreven aan Moulage: Kunst en vakmanschap in modevormgeving (2017). Er zijn nog maar een beperkt aantal mensen die de kunst van het draperen nog kunnen aanleren, wat deze handleiding beslist onmisbaar maakt. Moulage is nu in de 5e editie.
Priscila Fernandes (1981, Portugal) is beeldend kunstenaar en docent en woont en werkt in Nederland. Samen met Edward Clydesdale Thomson is zij afdelingshoofd van de Bachelor of Fine Arts BEAR (Base for Experiment Art and Research) bij ArtEZ, Arnhem.
Het werk van Priscila Fernandes – installaties, schilderkunst, fotografie, boeken – is geworteld in een lopend onderzoek naar onderwijs, spel en de dialectiek van werk en vrije tijd. Via een speculatieve en fictieve benadering roept haar werk concrete vragen op over het idee van individuele en collectieve vrijheid, vooral in de context van de wijdverbreide onzekerheid van werk in onze samenleving.
In samenwerking met ArtEZ Press en BEAR Fine Art ArtEZ Arnhem publiceerde zij We Contain Multitudes (2023).
Maya Indira Ganesh is a researcher, writer, and activist working at the intersection of technology, society, and ethics. Her work explores the social and ethical implications of artificial intelligence, big data, and digital technologies. Ganesh is involved in various international initiatives that address the challenges and opportunities presented by emerging technologies. In collaboration with ArtEZ Press she published AUTO-CORRECT AI Failures, Ethics, and the Future of the Driverless Car.
Avi Gilboa behaalde zijn BA in psychologie en muziek aan de Bar-Ilan University, Israël en vervolgens zijn diploma in muziektherapie en zijn doctoraat in cognitieve psychologie. Hij is sinds 2001 muziektherapeut in verschillende settings en met verschillende klinische populaties. Hij is universitair hoofddocent en hoofd van het programma Muziektherapie aan de Bar-Ilan University. Hij begeleidt veel promovendi muziektherapie en is begeleider van studenten en afstudeerders muziektherapie. Hij was mede-redacteur van Breaking Strings: Explorations of Mistakes in Music Therapy (2022).
Marijke Goeting studeerde Grafische Vormgeving aan ArtEZ. Ze studeerde cum laude af voor haar master Art and Visual Culture aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Goeting doceert design en mediatheorie aan studenten Graphic Design en Design Art Technology aan ArtEZ. Ze promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift Fast, Fluid, Fragmented: Art and Design in the Digital Age (2021).
Marijke Groothuis is universitair hoofddocent bij ArtEZ, Enschede. Ze werkt ook in het speciaal onderwijs, waar ze muziektherapie en muziekonderwijs geeft aan kinderen van 4-18 jaar met lichamelijke en geestelijke handicaps en chronische ziekten. Groothuis is co-auteur van Navigating Music Technology (2022).
Laurien Hakvoort promoveerde in de Gedragswetenschappen aan Tilburg University. Ze is muziektherapeut sinds 1994 en heeft 17 jaar als muziektherapeut in de forensische psychiatrie gewerkt en heeft momenteel een eigen praktijk, Muzis.net. Ze is docent muziektherapie in de bachelor- en (pre-) masteropleidingen van ArtEZ Enschede en freelance onderzoeker. Ze heeft Cognitive Behavorial Music Therapy in Forensic Psychiatry (2014) geschreven en was co-redacteur van Breaking Strings: Explorations of Mistakes in Music Therapy (2022).
Artur Jaschke is hoogleraar music-based therapies and interventions bij de afdeling Muziektherapie van ArtEZ Enschede. Jaschke is co-auteur van Navigating Music Technology (2022).
Charles Jencks was een gerenommeerd cultuurtheoreticus, landschapsontwerper, architectuurhistoricus en medeoprichter van de Maggie’s Cancer Care Centres. Jencks studeerde eerst Engelse literatuur aan de Harvard University en behaalde later in 1965 een masterdiploma in architectuur aan de Graduate School of Design. Hij heeft ook een doctoraat in architectuurgeschiedenis aan University College London. In 2012 publiceerde hij Can Architecture Affect your Health bij ArtEZ Press.
Dr. Narayan Khandekar is een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van behoud en kleur. Khandekar is directeur van het Straus Center for Conservation and Technical Studies, directeur van het Center for the Technical Study of Modern Art en hoofd van het Analytical Laboratory van de Harvard Art Museums. Zijn interesses liggen bij de technische studie van schilderijen en schildermaterialen. Hij heeft ruim zestig publicaties op zijn naam staan. In 2017 publiceerde hij samen met ArtEZ Press het boek Collecting Colour.
Het werk van Serena Lee komt voort uit een fascinatie voor polyfonie als een manier om in kaart te brengen hoe dingen samenkomen en uiteenvallen. Ze speelt met beweging, taal, film, stem en ruimte om de continuïteit van de belichaamde kennis te begrijpen door middel van esthetische, martial en sonische praktijken. Serena is promovendus aan de Akademie der bildenden künste Wien (AT) en heeft een Associate Diploma in Piano Performance van het Koninklijk Conservatorium voor Muziek (CA). Serena is geboren en getogen in Tkaronto/Toronto en is momenteel gevestigd in Wenen, waar ze dicht bij huis en internationaal werkt.
In samenwerking met ArtEZ Press en BEAR Fine Art ArtEZ Arnhem publiceerde zij We Contain Multitudes (2023).
Jeroen Lutters is lector Art education as Critical Tactics (AeCT) aan ArtEZ. Lutters promoveerde op Art Based Learning (ABL) als methode bij kunst- en cultuuranalist Mieke Bal. Hij nam deel aan de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA). Hij is de auteur van (o.a.): Studies in Art-Based Learning (2019), No University. A Creative Turn in Higher Education (2020).
Anushka Nair is performancekunstenaar, facilitator en schrijver. Haar werk onderzoekt het snijvlak van nieuw materialisme, fenomenologie, ecologie en feminisme. Met behulp van objecten variërend van rode bieten tot alledaagse voorwerpen, brengt ze de onderlinge verbondenheid van het zelf en de wereld tot uitdrukking. Ze onderzoekt sensuele relaties, alledaagse arbeid en de veelheid aan identiteiten in samenwerking met meer dan menselijke entiteiten. Door middel van zorg, inclusiviteit en diepe intimiteit onderzoekt ze de materiële, politieke, sociaal-culturele en symbolische aspecten van materie om keuzevrijheid, affect en transformatie te onderzoeken.
Anushka studeerde cum laude af met een M.A. in Home of Performance Practices aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, Nederland. Ze komt oorspronkelijk uit India en is momenteel gevestigd in Nederland. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde als onderdeel van de ArtEZ Press Essay Issues Roo(u)ting (2024).
Mariken Overdijk is beeldend kunstenaar, mimespeler en werkt als kunstenaar en docent aan de Gerrit Rietveld Academy. Vanuit haar expertise als kunstenaar en onderzoeker schreef zij The City as Anthology. Een boek waarin duidelijk wordt dat een kunstwerk niet eenmalig is maar een mogelijkheid creëert hoe minimaal ook, levens te veranderen. Mariken Overdijk studeerde af aan de ArtEZ Master Home of Performance Practices. Ze is coordinator and docent bij de afdeling audiovisueel aan de Gerrit Rietveld Academie.
In samenwerking met de het professorship LAPS van de Gerrit Rietveld Academy en ArtEZ Press publiceerde ze The City as Anthology (2023).
Dr. Nishant Shah is een feminist, humanist en technoloog die in digitale culturen werkt. Hij neemt verschillende rollen aan als academicus, onderzoeker, opvoeder en annotator, geïnteresseerd in het vertalen van onderzoek voor het publieke discours en wordt geïnformeerd door het publieke discours om zijn onderzoek te oriënteren.
Hij is professor Global Media en directeur van de Digital Narratives Studio aan de Chinese Universiteit van Hong Kong, School of Communication and Journalism (Hong Kong),
Faculteitsmedewerker bij het Berkman-Klein Center for Internet & Society, Harvard University (VS) Knowledge Partner to Point of View (Mumbai) en de Digital Asia Hub (Hong Kong/Singapore).
Zijn werk bevindt zich op het snijvlak van lichaam, identiteit, digitale technologieën, digitaal bestuur, artistieke praktijk en activisme. Zijn huidige interesse ligt in het doordenken van vragen over digitale narratieve praktijken om inclusieve, diverse, veerkrachtige en rechtvaardige samenlevingen op te bouwen.
Met ArtEZ Press (mede) publiceerde hij Small Books for Big Platforms (2022)en Formulating Fake Futures (2023).
Peter Sonderen is (lector) van Theorie in de Kunsten aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Sonderen promoveerde in 2000 in kunstgeschiedenis en esthetiek aan de Universiteit van Amsterdam met zijn onderzoek naar de oorsprong van het idee van moderne kunst. Zijn huidige onderzoek concentreert zich rond de basisprincipes van artistiek onderzoek, de theorieën over het maken (in de kunst), performativiteit in de kunst en tenslotte de kwestie van het materialisme in de kunst. Hij ontwikkelde het ArtEZ Honours LAB theorie en onderzoek voor bachelor studenten en is tevens hoofd van het programma. In 2012 was hij redacteur van Denken in kunst (Leiden University Press, 2012), in 2014 was hij redacteur van The Non-Urban Garden, AFDH Uitgevers, in 2016 was hij redacteur van Unpacking Performativity (ArtEZ Press). In 2019 was hij redacteur van en droeg hij bij aan The Entanglement of Theory en Practices in the Arts (ArtEZ Press).
Arthur Steiner is een kunsthistoricus die werkt op het kruispunt van hedendaagse kunst, technologie en sociale rechtvaardigheid. Door zijn werk heeft Arthur geholpen bij het opzetten van verschillende creatieve knooppunten in oude medina’s en industriële zones langs de routes die Azië en Afrika met elkaar verbinden. Momenteel geeft hij leiding aan het Hivos R.O.O.M. programma dat makers van inhoud op het Afrikaanse continent en Digital Earth ondersteunt, een initiatief voor sociale rechtvaardigheid met als doel een menselijker digitale toekomst voor te stellen. Hij is redacteur van de publicatie: Vertical Atlas (2022) in samenwerking met ArtEZ Press en initiatiefnemer van het ‘Force of Art programma’ met het Prins Claus Fonds.
José Teunissen is opleidingsmanager van het Amsterdam Fashion Institute bij Amsterdam University of Applied Siences. Ze is een gasthoogleraar van Fashion Theory and Research bij ArtEZ en werkt als onafhankelijk modecurator. Teunissen was in 2002 bij ArtEZ een van de eerste hoogleraren in Nederland die onderzoek deed en theorie ontwikkelde op het gebied van mode. Teunissen is co-redacteur van vele boeken, waaronder drie boeken in samenwerking met ArtEZ Press: Fashion and Imagination (2009), Fashion Odyssey (2013), Everything but Clothes (2015) en Koos van den Akker (2016)
Rixt van der Tol is al 35 jaar docent aan ArtEZ, een van de meest gerenommeerde modescholen van Europa. Ze heeft meegeschreven aan Moulage: Kunst en vakmanschap in modevormgeving (2017). Er zijn nog maar een beperkt aantal mensen die de kunst van het draperen nog kunnen aanleren, wat deze handleiding beslist onmisbaar maakt. Moulage is nu in de 5e editie.
Dr. Jeroen van den Eijnde is opgeleid als productontwerper aan ArtEZ University of the Arts en als designhistoricus aan de Universiteit Leiden. Hij is gepromoveerd op theorie en ideologie in het Nederlandse ontwerponderwijs. Hij heeft artikelen en boeken gepubliceerd over de historische en actuele aspecten van ontwerponderwijs. Sinds 2016 is hij verantwoordelijk voor het lectoraat Productontwerp & Interieurarchitectuur bij ArtEZ. In samenwerking met het ArtEZ Fashion Lectoraat leidt hij het expertisecentrum ArtEZ Future Makers, dat ontwerp gedreven innovatie- en onderzoeksprojecten initieert die bijdragen aan een duurzame samenleving. Samen met ArtEZ Press publiceerde hij Escape (2016), De Vijf Pijlers van Design (2018) en Designing for Precarious Citizens (2020).
Hanka van der Voet werkt als onderzoeker, schrijver, uitgever en docent op het gebied van mode. Haar voornaamste focus ligt op modemedia en modetaal, en de daarbij betrokken machtsstructuren. Van der Voet is hoofddocent M.A. Modestrategie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem, en onderzoeker bij het ArtEZ Lectoraat Mode.
Hanka werkt al jaren samen met Artez Press en is (co)auteur van Mode en Verbeelding (2009), Spijkers en Spijkers (2011), A Fashion Odyssey (2013), Piet Paris (2013), Mode Design Hotel Modez Arnhem ( 2013), Koos van den Akker (2016), Dissolving the Ego of Fashion (2018).
Pauline van Dongen is een Nederlandse modeontwerpster gespecialiseerd in slimme textiel en slimme kleding. Als maker geïntrigeerd door het idee van interactiviteit in de mode, onderzoekt ze het menselijk lichaam in relatie tot zijn omgeving. Ze is gefascineerd door concepten van verandering, beweging, energie en perceptie, omdat ze gelooft dat de toekomst van mode ligt in het uitgangspunt dat deze dynamisch en veranderend is.
Ze richtte haar ontwerpstudio op in 2010, die sindsdien internationale erkenning heeft gekregen en consequent betrokken is bij een breed scala aan projecten die verschillende disciplines, locaties en samenwerkingspartners omvatten. Ondergedompeld in het dynamische kruispunt van mode en technologie, is de studio toegewijd aan collaboratief, interdisciplinair werk dat het mogelijk maakt dat innovatie en experiment de vorm aannemen van een echt draagbaar en wenselijk product en een tastbare ervaring. In samenwerking met ArtEZ Press publiceerde ze haar boek A Designer’s Material-Aesthetics Reflections on Fashion and Technology (2019).
Eef Veldkamp (1993) is kunstenaar, onderzoeker en docent aan ArtEZ University of the Arts. In zijn werk onderzoekt hij de systemen en structuren die het leven dicteren.
Bij ArtEZ onderzoekt hij vragen rond geëngageerde praktijken. Door artistieke en filosofische onderzoeksmethoden met elkaar te vermengen, brengt hij subversieve tekstuele interventies tot stand die als uitgangspunt dienen voor zijn artistieke praktijk, waarin hij wat hij ‘counter-systems’ noemt ontwikkelt. Dit zijn organisaties die zijn opgericht om een specifiek knelpunt in de samenleving aan te pakken, en wel via een veelheid aan vormen die hij ‘art on batteries’ noemt.
Tussen 2018-2020 rondde hij een onderzoeksproject af dat resulteerde in een serie van dertien essays genaamd Notes towards engaged arts (2020-2021) voor het Lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT), uitgegeven door ArtEZ Press (2023).
Carola Werger is muziektherapeut, muziekpedagoog, hoofddocent en hoofd van de opleiding Muziektherapie aan ArtEZ in Enschede. Met een aanvullende master Learning and Innovation (MLI) ligt haar voornaamste interesse bij het vernieuwen van curriculaire onderwijsconcepten. Werger is co-auteur van Navigating Music Technology (2022).
Onno Zijlstra is filosoof en voormalig docent filosofie aan ArtEZ in Zwolle. Hij heeft gepubliceerd over kunst, perceptie en esthetiek, waaronder Wat doet die rode vlek daar linksboven?, Inleiding in de esthetica (2007) en Verbeelding. Over waarneming en kunst (2020) and Kunst en de zin van het bestaan (2022).